Peter har null fravær

Pharanyu Khunthong

Pharanyu (Peter) Khunthong kom til Norge for fem år siden. Han er nå inne i sitt tredje skoleår her på skolen uten å ha vært syk en eneste gang. Han tar godt vare på helsa si og prioriterer skolen. Da mange av elevene her har lurt på hvordan han klarer å holde motivasjonen oppe har Peter skrevet en lang tekst om trening, kosthold og motivasjon. Vi har fått lov til å dele et utdrag av teksten hans her, og håper den kan inspirere andre til å holde ut, både på skolen og ellers.

Lykke til med resten av skoleåret Peter, vi heier på deg!

Hvorfor skal du vente til behandling når du kan forebygge!

Er sofaen, pleddet og fjernkontrollen din største konkurrent i hverdagen? Blir du ofte sittende igjen som den tapende part i denne duellen? Om det er noe trøst, så er du ikke alene! 

Du har garantert hørt det før og jeg sier det igjen, litt er bedre enn ingenting. Det handler om å danne seg nye vaner som fører til økt fysisk aktivitet i hverdagen din. For mange kan det handle om å øke sin hverdagsaktivitet fremfor å starte med tunge treningsøkter. Her kommer noen konkrete forslag til hvordan man kan øke hverdagsaktiviteten. Velg trapp fremfor heis, gå av ett eller to trikkestopp før du pleier og velg gåtur med venner/familie fremfor kafebesøk. 

For at man skal ha et sunt liv må du ha en god fysisk og psykisk helse.  Et sunt liv handler om å ha et godt og sunt kosthold, å få i deg nok næringsstoffer, være i regelmessig fysisk aktivitet. Det handler om å sove nok og ha det bra med seg selv, samtidig å ha et godt sosialt forhold. 

Jeg har også en travel hverdag, men jeg klarer meg greit med et kosthold plan. Jeg lager matpakke dagen før, jeg har skole fra 08:30-15:00 og etter skolen drar jeg rett til treningssenteret. For å trene i ca. to timer. Jeg er hjemme igjen ca. klokka 18, da starter jeg å lage mat og forberede mat til dagen etter. Søvn er også viktig for mennesker. De fleste 20-åringer trenger mellom ca. 7-9 timer søvn hver natt. Det er viktig å etablere gode søvnrutiner, der man legger seg og står opp til omtrent samme tid hver dag. I helgene er det greit å prøve å holde dette til en viss grad. Nok søvn er viktig for å forebygge sykdommer. De som sover for lite er mer utsatt for både hjertesykdom, overvekt og kreft. Samtidig er det å sove for mye heller ikke bra for oss. 

Da jeg gikk Vg1 helsefag, fikk jeg øynene åpne for idrett og hvordan kroppen fungerer. Jeg begynte å jobbe med en gruppe unge og eldre mennesker, gi dem veiledning og en god plan for sine mål. Dette ga meg et mål i livet, og nå går jeg barne- og ungdomsarbeider, siste året på videregående. 

Peter på You-messa